Regulamin karty miejskiej
R E G U L A M I N
Leszczyńskiej Karty Miejskiej
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Leszczyńskiej Karty Miejskiej określa warunki obsługi i odprawy podróżnych związane z użytkowaniem Leszczyńskiej Karty Miejskiej, a w szczególności jej:
- uzyskania,
- użytkowania,
- kasowania,
- doładowania,
- kontroli.
§ 2
Regulamin obowiązuje na terenie Gminy Miasto Leszno oraz na terenie Gmin, z którymi Gmina Miasto Leszno podpisała Porozumienie Międzygminne w sprawie powierzenia jej do realizacji zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.
§ 3
Słownik pojęć użytych w regulaminie:
- MZK – należy przez to rozumieć Miejski Zakład Komunikacji w Lesznie świadczący usługi w zakresie lokalnego transportu zbiorowego na obszarze określonym w § 2,
- Leszczyńska Karta Miejska w skrócie LKM – należy przez to rozumieć bezkontaktową, elektroniczną kartę będącą nośnikiem biletów elektronicznych. Leszczyńska Karta Miejska występuje jako karta imienna, będąca nośnikiem elektronicznej portmonetki na przejazdy jednorazowe i elektronicznych biletów okresowych oraz informacji o ewentualnych uprawnieniach do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych,
- Bilet elektroniczny – dokument przewozu uprawniający do przejazdu autobusami MZK, zapisany na LKM w formie elektronicznej portmonetki na przejazdy jednorazowe lub biletu okresowego oraz zawierający informacje o uprawnieniach do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych, zgodnie z obowiązującą taryfą opłat za przewóz osób, bagażu i zwierząt,
- Elektroniczna portmonetka – to usługa uruchomiona na karcie biletu elektronicznego pozwalająca na gromadzenie środków celem wykorzystania ich do wnoszenia opłat za jednorazowe przejazdy autobusami MZK, zgodnie z obowiązującą taryfą opłat za przewóz osób, bagażu i zwierząt. Usługa jest aktywna w przypadku zgromadzenia na niej środków pieniężnych,
- Jednorazowy bilet elektroniczny – bilet uprawniający do jednorazowego przejazdu osoby oraz przewozu bagażu i zwierząt pobierany z elektronicznej portmonetki, wymagający każdorazowo rejestracji przy wsiadaniu i wysiadaniu,
- Okresowy bilet elektroniczny – bilet uprawniający do przejazdu osoby w określonym przedziale czasowym, bez limitu przejazdów, wymagający każdorazowo rejestracji przy wsiadaniu,
- Centrum Obsługi Klienta (COK), siedziba MZK w Lesznie przy ulicy Leśnej 4 – prowadzące przyjmowanie wniosków o wydanie LKM i wydawanie LKM, personalizację LKM, prowadzące sprzedaż biletów okresowych lub doładowań elektronicznej portmonetki oraz przyjmujące reklamacje,
- Punkty Obsługi Klienta (POK), siedziba Centrum Informacji Turystycznej przy ulicy Słowiańskiej 24 oraz siedziba Biblioteki Dworcowej przy ulicy Dworcowej 1 – prowadzące sprzedaż biletów okresowych lub doładowań elektronicznej portmonetki,
- Ważność biletu elektronicznego – okres czasowy na jaki został wydany bilet elektroniczny,
- Rejestracja przejazdu – kasowania biletu przy wsiadaniu do autobusu, operacja zbliżenia LKM do kasownika znajdującego się w autobusie, która może być połączona z naciśnięciem przez pasażera odpowiedniego przycisku znajdującego się na tym urządzeniu, w wyniku czego następuje zapis informacji o wykorzystaniu odpowiedniego rodzaju biletu. Rejestracja powinna być dokonana niezwłocznie po wejściu do autobusu,
- Rejestracja wyjścia – operacja zbliżenia LKM do kasownika przy wysiadaniu,
- Personalizacja – zapisanie na LKM danych osobowych użytkownika ze zdjęciem, prowadzona przez COK,
- Kaucja – opłata pobierana od wnioskodawcy, za wydanie LKM, której wysokość ustala niniejszy regulamin,
- Doładowanie portmonetki – elektroniczna modyfikacja (zwiększenie) stanu środków portmonetki na przejazdy,
- Karta zablokowana – karta nieaktywna w wyniku działania MZK w następstwie zagubienia, zniszczenia, kradzieży lub zakończenia okresu użytkowania LKM,
- Czytnik kontrolerski – urządzenie na wyposażeniu osób upoważnionych do kontroli biletów, służące do odczytywania informacji zakodowanych na LKM,
- Kasownik/czytnik biletów elektronicznych – urządzenie znajdujące się w autobusach MZK, służące do kasowania biletów papierowych lub rejestracji biletów elektronicznych,
- Kasownik z kieszenią/czytnik biletów elektronicznych – urządzenie znajdujące się w autobusach MZK służące do kasowania biletów papierowych lub rejestracji biletów elektronicznych oraz aktywowania biletów elektronicznych zakupionych przez internet.
§ 4
- Leszczyńska Karta Miejska jest własnością MZK.
- Leszczyńska Karta Miejska może być tylko wydawana jako karta imienna i użytkowana wyłącznie przez osobę, której dane zostały zapisane na LKM.
- Kaucja za wydanie LKM pobierana jest w momencie składania wniosku. Wysokość kaucji wynosi 10 zł. Kaucja jest nieoprocentowana.
- Z uiszczania kaucji zwolnione są osoby korzystające z bezpłatnych przejazdów autobusami MZK.
- W przypadku znalezienia LKM należy ją dostarczyć do COK lub POK względnie przekazać kierowcy autobusu.
Rozdział 2
Uzyskanie Leszczyńskiej Karty Miejskiej
- Leszczyńska Karta Miejska zostaje wydana na podstawie pisemnego wniosku złożonego przez pasażera w COK lub przesłanego drogą pocztową. W przypadku przesłania wniosku drogą pocztową należy załączyć dowód uiszczenia kaucji w wysokości 10 zł.
Nr konta MZK: PKO BP S.A. I/O Leszno 88 1020 3088 0000 8602 0005 7026. Wniosek o wydanie LKM można pobrać w COK, POK lub ze strony internetowej www: lkm.mzk.leszno.pl. - Za osobę małoletnią (do ukończenia 13 roku życia) wniosek wypełnia rodzic lub opiekun prawny dziecka.
- Dane osobowe zawarte we wniosku służyć będą wyłącznie celom ewidencyjnym i będą przez MZK chronione zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.
- Niekompletny lub błędnie wypełniony wniosek o wydanie LKM nie będzie rozpatrywany.
- Dokumenty wymagane do wydania LKM:
- wypełniony wniosek,
- aktualne zdjęcie jak do dowodu osobistego – kolorowe lub czarno-białe o wymiarach 35x45 mm – podpisane czytelnie na odwrocie podlegające zwrotowi w momencie wydania LKM,
- dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu),
- dokument potwierdzający rodzaj uprawnienia i czas jego obowiązywania (do wglądu).
- Każdorazowa zmiana danych osobowych: nazwisko, imię, adres, ewentualne uprawnienie do ulgi wnioskodawca zgłasza w COK w celu uaktualnienia danych osobowych zawartych na LKM.
Aktualizacja jest dokonywana po wypełnieniu wniosku oraz okazaniu dokumentu tożsamości i karty. Aktualizacja niepowodująca wydanie nowej LKM jest bezpłatna. Wydanie nowej LKM z powodu jej zniszczenia, zagubienia i innych przyczyn leżących po stronie użytkownika wymaga uiszczenia opłaty za odtworzenie karty w wysokości 20 zł. - Użytkownik powinien odebrać LKM w terminie do 30 dni kalendarzowych od daty złożenia wniosku. Po upływie tego terminu LKM jest unieważniona, a uiszczona kaucja nie podlega zwrotowi.
- Leszczyńska Karta Miejska jest ważna przez okres 10 lat od daty jej wystawienia. Przed upływem terminu ważności LKM należy zgłosić się z kartą w COK w celu wydania nowej karty.
- LKM wydawana jest wnioskodawcy za okazaniem dokumentu potwierdzającego jego tożsamość i po pisemnym potwierdzeniu odbioru. W przypadku przedstawienia pisemnego pełnomocnictwa kartę może odebrać osoba upoważniona przez wnioskodawcę.
- Użytkownik może zwrócić LKM w dowolnym czasie – zostaną mu zwrócone niewykorzystane środki z elektronicznej portmonetki na przejazdy jednorazowe (zwrot środków następuje gotówką lub na wskazane konto bankowe). Za niewykorzystane bilety okresowe zwrot środków nie przysługuje.
- Zwrot środków z LKM może być dokonany wyłącznie w COK.
- Zwrot kaucji za wydanie LKM następuje gotówką lub na wskazane konto bankowe.
- Kaucja nie podlega zwrotowi w przypadku:
- zniszczenia lub uszkodzenia LKM z winy użytkownika względnie z innych przyczyn leżących po stronie użytkownika,
- zagubienia jej przez użytkownika,
- nie zgłoszenia się w COK w terminie 1 roku od daty upłynięcia ważności LKM.
- Nowa LKM tego samego typu może być wydana w przypadku:
- zniszczenia przez użytkownika lub uszkodzenia nie z winy użytkownika,
- zagubienia lub kradzieży.
- Utratę LKM z powodu zagubienia lub kradzieży należy zgłosić osobiście lub telefonicznie w COK w dni robocze w godzinach 7:30-14:30:
- w przypadku osobistego zgłoszenia utraty karty w COK, użytkownik karty wypełnia wniosek o wydanie wtórnika LKM. Wydanie wtórnika LKM musi spełniać wymogi określone w § 5 pkt 5,
- w przypadku telefonicznego zgłoszenia utraty karty (na numer 795 586 738 – tylko w dni robocze w godzinach 7:30-14:30), użytkownik LKM winien podać osobie przyjmującej zgłoszenie następujące dane: imię, nazwisko, adres zamieszkania. Wtórnik LKM należy odebrać osobiście w COK w dni robocze w godzinach 7:30-14:30.
- MZK nie odpowiada za utratę środków zgromadzonych na LKM od chwili jej utraty przez użytkownika do momentu jej zablokowania w systemie oraz za ewentualne szkody poniesione w wyniku zablokowania karty.
- Utracona LKM zostanie zablokowana po zgłoszeniu, najpóźniej następnego dnia roboczego do godziny 8:00. Zablokowaną LKM można odblokować w COK po jej okazaniu.
- Środki zapisane w elektronicznej portmonetce z utraconej LKM zostaną przeniesione na wtórnik według salda na moment zablokowania karty w systemie.
- LKM z ujawnioną wadą fabryczną wymienia się bezpłatnie.
Rozdział 3
Użytkowanie Leszczyńskiej Karty Miejskiej
- LKM może być użytkowana wyłącznie przez osobę, której dane zostały na niej zapisane.
- Elektroniczna portmonetka jest aktywna w przypadku zgromadzenia na niej środków. Elektroniczna portmonetka jest ważna do czasu wykorzystania zgromadzonych na niej środków, nie dłużej niż przez okres 3 lat od czasu jej ostatniego doładowania. Przedłużenie ważności elektronicznej portmonetki dokonuje się przez kolejne doładowanie.
- Ustala się zasady właściwego posługiwania LKM:
- nie wolno jej łamać, zginać lub w jakikolwiek inny sposób uszkadzać mechanicznie (dziurkując, obcinając),
- nie należy jej narażać na oddziaływanie wysokich i niskich temperatur, a także środków chemicznych, silnych pól magnetycznych lub elektrycznych,
- należy ją bezpiecznie przechowywać i użytkować.
- Upłynięcie daty ważności zapisanych na LKM uprawnień do przejazdów ulgowych względnie bezpłatnych nie będzie sygnalizowane. W takim przypadku kasownik/czytnik biletów elektronicznych pobierze opłatę jak za przejazd normalny.
Rozdział 4
Kasowanie Leszczyńskiej Karty Miejskiej
- 1. Kasownik/czytnik biletów elektronicznych służy do:
- pobierania opłaty za przejazd jednorazowy oraz za przewóz bagażu i zwierząt,
- rejestrowania przejazdu na podstawie biletu okresowego lub bezpłatnego.
- 2. Korzystając z LKM z kontraktem elektronicznej portmonetki należy:
- w momencie wejścia do autobusu zbliżyć LKM do kasownika/czytnika biletów elektronicznych w celu zarejestrowania przejazdu,
- w momencie wyjścia należy ponownie zbliżyć LKM do kasownika/czytnika biletów elektronicznych w celu wyrejestrowania przejazdu oraz w celu redukcji zaliczkowo pobranych środków do właściwej wysokości opłaty za dokonany przejazd. Brak wyrejestrowania przejazdu spowoduje pobranie opłaty za przejazd w najwyższej wysokości na danej linii.
- Korzystając z LKM z kontraktem biletu okresowego lub uprawnieniem do bezpłatnego przejazdu należy w momencie wejścia do autobusu bezwzględnie zbliżyć LKM do kasownika/czytnika biletów elektronicznych w celu zarejestrowania przejazdu.
- W przypadku LKM kasownik automatycznie zalicza przejazd przy bilecie okresowym lub pobiera z elektronicznej portmonetki opłatę zgodną z rodzajem zakodowanego biletu elektronicznego i obowiązującej taryfy opłat za przejazd osób, bagażu i zwierząt.
- Każda dodatkowa rejestracja przejazdu (za inne osoby lub bagaż) poza swoim przejazdem wymaga za każdym razem dodatkowej rejestracji LKM.
- Aby zarejestrować przejazd, na LKM muszą znajdować się środki nie mniejsze, niż wartość opłaty za przejazd zgodnej z taryfą obowiązującą na danej linii.
- W przypadku korzystania z elektronicznej portmonetki podczas podróży z tego samego przystanku tym samym autobusem można zapłacić maksymalnie za przejazd 6 osób to jest za posiadacza LKM i 5 opłat za współpasażerów.
- W przypadku korzystania z LKM z zapisanymi dwoma kontraktami to jest biletu okresowego i elektronicznej portmonetki, w pierwszej kolejności system będzie korzystał z ważnego w danym dniu biletu okresowego zapisanego na LKM.
- Jeśli bilet okresowy zakodowany na LKM utracił już ważność, kasownik podejmie bez ostrzeżenia próbę skasowania biletu z elektronicznej portmonetki.
Rozdział 5
Doładowywanie Leszczyńskiej Karty Miejskiej
- Na LKM można zapisać dwa różne kontrakty – karta może być nośnikiem biletu okresowego lub elektronicznej portmonetki.
- Na LKM mogą być zapisane uprawnienia do ulgowych względnie bezpłatnych przejazdów po okazaniu w momencie wystawienia w COK ważnego dokumentu uprawniającego do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów, które są ważne do końca okresu ważności tych dokumentów.
- Przed upływem terminu ważności dokumentu uprawniającego do ulgi lub bezpłatnego przejazdu należy w COK okazać dokument uprawniający do dalszego korzystania z uprawnień. W przypadku nie przedłożenia dokumentu LKM automatycznie zostanie zapisana jako normalna to znaczy bez prawa do ulgi w przejazdach.
- Doładowanie LKM odbywa się w COK, POK lub przez stronę internetową. Kwota doładowania elektronicznej portmonetki nie może być niższa niż 10 zł.
- Każdorazowo po doładowaniu LKM w COK lub POK wydawany jest paragon, który jest podstawą do składania ewentualnej reklamacji. W przypadku doładowań internetowych niezbędne jest przedłożenie potwierdzenia transakcji.
- W przypadku doładowania LKM przez internet pasażer jest zobowiązany po upływie 24 godzin od doładowania aktywować LKM w kieszeni kasownika/czytnika biletów elektronicznych znajdującego się w każdym autobusie MZK. Czas na aktywację LKM w kasowniku wynosi do 7 dni. Po tym czasie aktywacja LKM będzie możliwa wyłącznie w COK.
- Suma środków zgromadzonych na elektronicznej portmonetce jest limitowana i nie może przekraczać 250 punktów o wartości 250 zł.
Rozdział 6
Kontrola Leszczyńskiej Karty Miejskiej
- Kontrolę korzystających z LKM mogą przeprowadzać wyłącznie wyznaczeni pracownicy MZK względnie osoby z wyspecjalizowanych firm działających na zlecenie MZK posiadające identyfikator umieszczony w widocznym miejscu.
- Kontroler wyposażony jest w urządzenie do kontroli LKM, zwane czytnikiem kontrolerskim.
- Czytnik sygnalizuje wynik kontroli dźwiękiem:
- potwierdzenie ważności biletu okresowego normalnego i/lub ważnych skasowań biletu normalnego z elektronicznej portmonetki – jeden krótki sygnał dźwiękowy,
- potwierdzenie ważności biletu okresowego ulgowego i/lub ważnego co najmniej jednego skasowania biletu ulgowego z elektronicznej portmonetki bądź skasowania uprawnienia do przejazdu bezpłatnego – dwa krótkie sygnały dźwiękowe,
- brak ważnego biletu i ważnych skasowań z elektronicznej portmonetki – jeden długi sygnał dźwiękowy.
- Pasażer podczas kontroli udostępnia LKM kontrolującemu w celu odczytania jej zawartości. Na ekranie czytnika wyświetlane są podstawowe informacje o zakodowanych danych dotyczących ważności biletu i stanie elektronicznej portmonetki.
- LKM bez zakodowanego na niej jednorazowego biletu elektronicznego lub okresowego biletu elektronicznego nie uprawnia do przejazdu.
- W przypadku stwierdzenia blokady karty lub faktu, że kontrolowany pasażer nie jest w stanie potwierdzić prawa do użytkowania LKM, kontroler ma prawo zatrzymać LKM i przekazać do COK celem wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku braku ważnego biletu okresowego względnie braku zarejestrowanych skasowań z elektronicznej portmonetki kontroler wystawi opłatę dodatkową zgodnie z zapisami obowiązującej taryfy opłat za przejazd osób, bagażu i zwierząt.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
- Wzór wniosku o wydanie LKM stanowi integralną część regulaminu.
- Regulamin Leszczyńskiej Karty Miejskiej opublikowano na stronie internetowej MZK.
- Regulamin Leszczyńskiej Karty Miejskiej wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 roku.
Podstawa prawna: Zarządzenie Nr 09/2019 dyrektora MZK z dnia 15.07.2019 roku.__